Thursday, December 29, 2011

Kisah seorang Pendosa Part 2

                                              

Assalamualaikum.. Coretan kali ini merupakan sambungan kisah seorang pendosa  part 1 tetapi dalam kisah ini,admin tidak menceritakan kisah hidupnye sebaliknya berkisarkan tentang kematangan diri pendosa ini dalam saban hari menghadapi kehidupan yg bakal mencabar kewibawaan dan keimanan dirinya.

            Anak remaja ini sering menjalani kehidupan tanpa menghayatinya. Kadang kala dia berasa gembira,di kala yg lain pula,dia berasa sunyi dan bosan. Apabila tiba suatu saat,hatinya terasa pilu dan sunyi tanpa seseorang. Tetapi hari demi hari yg berlalu,pada anak ini,ia bagaikan suatu perjalanan roda masa yg tidak bermakna kepadanya. Setiap hari dia melakukan sesuatu yg sama tetapi perkara itu kadang-kadang membaza manfaat kepada dirinya dan sebaliknya juga. Saat anak ini merasakan dia telah mampu membawa diri ke arah yg lebih baik,ujian DIA yg MAHA Penyayang menimpa diri nya. Seringkali dia tertanya-tanya,"Apakah yang masih belum cukup dalam diriku ya Allah?". Bahawasanya teguran yg lain pula sampai kepada anak ini.. Akhirnya dia sedar bahawa dia telah terlalu hanyut dalam hidup tanpa ujian-Nya sehinggakan keadaan ini tiada apa yg bermanfaat padanya kecuali berada pada 'level' yg sama dan tiada perubahan serta peningkatan..

Di sini juga admin sertakan hadis yg berkaitan dngan kisah di atas sebelum bermulanya kisah seterusnya.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: 
"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikitpun." 
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).

          Berdasarkan hadis di atas,anak remaja ini merasakan sesuatu yg harus di lakukannya untuk membersihkan segala dosa dlm dirinya,lalu dia meminta agar di uji oleh Allah. Ternyata dia di uji tetapi dngan ujian yg sedikit ringan daripada ujian dosa nya pada kisah yg lalu. Anak ini penuh kesabaran dan kesyukuran tetapi malang sekali dia tetap kalah apabila di uji pula dngan kelemahan dirinya. Ternyata setiap bait2 kata yg dia ucapkan mampu mempengaruhi diri dia.. Jadi,anak ini berazam untuk berubah demi membuahkan kata2 yg lemah lembut di hadapan orang dan menjadi khalifah yg penuh adap sopan dan berbudi bahasa. Anak ini tahu betapa sukar untuk berubah kerana ia mengambil masa yg lama,jadi dngan harapan anak ini mampu bersabar. Bagi anak ini,masih jauh perjalanan hidupnya dan juga masih banyak ujian yg perlu dia hadapi. Dengan keyakinan pada yg Maha Esa,dia memfokuskan diri agar setiap ibadahnya sempurna..

Tersebut juga dalam ayat ini iaitu:
 

يا أيها الذين آمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله لعلكم تفلحون

Hai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersedia dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung. [Ali Imran: 200]

                   
Seterusnya,anak remaja ini berniat ingin memulakan tahun baru dngan azam baru dan memulakan hidup yg lebih baik.  Akhirnya anak ini dpat berfikir untuk memajukan diri nya dan seterusnya menguatkan azamnya lagi. Sekian saje coretan ini. TQ.
Harap para pembaca mendoakan kejayaan hidup anak remaja ini kerana kisah pendosa ini berdasarkan kisah sebenar seorang remaja..       Waallahua'lam.
assalamuaalaikum



Comments
0 Comments

0 comments: